ریشه این موسیقی کردی است. قاره های جهان در رقابتی دیرینه با هم قرار دارند. مدام تاریخ را به نفع خودشان تغییر می دهند و در این میان آمریکا تا چند وقت پیش فقیرترین قاره فرهنگی هنری به حساب می آمده است. با نگاه تازه جهان به آمریکا و خصوصا کشف زندگی های ماورایی در آمریکای بومی، خیل توجهات به سمت این تمدن افزایش یافت و آثار بسیاری را به وجود آورد.
موسیقی پاپ فارسی در سده ی نوزدهم میلادی و در دوره ی قاجاریه زاده شد و بعدها با از راه رسیدن رادیو ، شتابان در ایران دوستدار و خواهان پیدا کرد. در ایران و پیش از درخشش ویگن در سال های آغازین دهه ۵۰ میلادی ٬ بازار موسیقی ایران در یکه تازی خوانندگان موسیقی سنتی و نیمه سنتی همچون قمرالملوک وزیری ، بدیع زادگان و.
در هنگامه ای کوشش شد تا موسیقی رپ فارسی را مرتبط با جریانهای کژجویانه ( منحرف ) همانند شیطان پرستی جلوه دهند؛ اما در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ برنامهای از یکی از شبکههای تلویزیونی ایران پخش شد که به بینندگان نشان میداد که رپ جریانی بهنجار ( سالم ) نبوده اما با شیطانپرستی نیز رابطهای ندارد.
مرتضی پاشایی تا ابد در ذهن و قلب ما بهترین خواننده پاپ ایران باقی میمونه، ستاره ای که در اوج غروب کرد و در یادها ماندگار شد.
مرتضی پاشایی از نظر خیلی ها بهترین خوانند پاپ ایران بود و هست و خواهد بود. مگه میشه صدای مخملی مرتضی با آهنگ های فوق العاده زیبا و دوست داشتنیش در ذهن طرفداران موسیقی پاپ ثبت نشن؟ خیلی ها با آهنگ یکی هست مرتضی عاشق شدن و وقتی با آهنگ عصر پاییزی وقتی در یک روز تلخ پاییزی این کره خاکی رو برای همیشه ترک کرد خون گریه کردند.
برآمد این نگاه دوباره به موسیقی جاز را می توان در اعتراضات کارگران اروپایی یافت، جایی که رپ دوباره زاده می شود و به طور کامل از موسیقی جاز – برای همیشه - جدا می شود. گرایش و دلبستگی اروپایی ها به گوش سپردن به این گونه موسیقی را می توان در سه ویژگی ذاتی رپ جست و جو کرد:
در نیمهٔ آن با هنرمندانی چون کارول کینگ، نیل دایموند
در سال های دهه ی هفتاد خورشیدی، سروش لشگری با نام مستعار هیچکس » در ایران و بهنام میرخواه با نام مستعار دیو سپید » در آمریکا نخستین گروههای رپ فارسی بودند.
تعامل متون مذهبی بعنوان غزل جایگزین غزلهای بزرگی گردید که توسط شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده شده بودند. علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنجها خوشیها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچهاست که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشهها (حسینی جامه دران شبدیز.)گواه این مدعاست.
ایجاد صوت بوسیله ی ارتعاشات ناشی از برخورد اجسام نیز از مواردی بود که آدمی را متوجه ساختن آلات موسیقی نمود و اگر چه در ابتدا از ساختن ساده ترین آلات موسیقی بهره برد اما به تدریج سازهای مختلف و پیشرفته تر مصنوع دست بشر ساخته شد .
موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهنترین سبکهای موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[نیازمند منبع] همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلاء و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند.
در اوایل دههٔ ۱۹۳۰ هنرستان عالى موسیقى در تهران تأسیس شد و آموزش غربى مبنا قرار گرفت. ارکستر سمفونیک تشکیل شد و گروه کُر سازماندهى گردید. در کنار آن موسیقى سنتى ایران طى کنسرتهایى با تلاش علىنقى وزیرى برپا شد.
زندگی نامه اساتید. آرشیو صوتی تصویری . آموزش موسیقی به صورت آنلاین
تا قبل از اساتید حبیب سماعی و ابوالحسن صبا سازندگان سنتور کمتر معرفی شده اند و البته تعدادشان نیز محدود بوده است و همیشه تعداد نوازندگان بیشتر است .
همچنان که درد و رنج جزئی از زندگی بشر است، پس او همواره به دنبال راه علاج گشته و می گردد. در ایران، یونان، روم، آشور، کلده، مصر و تمامی جهان متمدن قدیم مردم از طب اطلاعاتی داشتند و کسانی که طبابت می کردند، گاهی به صورت موبدان خدمت می کردند و این بقراط حکیم بود که توانست طب را از این شکل خرافاتی و معبدی بیرون آورد. او ثابت کرد که مرگ و
یک نمایش مرسوم این موسیقی، از پیش درآمد» (مقدمه اولیه)، درآمد» (مقدمه)، تصنیف» (آهنگ، وزن دار بهمراه آواز خواننده)، چهار مضراب» (وزن دار) و تعداد انتخابی گوشه» (حرکات) تشکیل میشود. بصورت غیر مرسوم، این قسمتها را میتوان تغییر داده و یا حذف نمود. با نزدیک شدن به پایان دوره صفویه (۱۷۳۶–۱۵۰۲)، نواختن گوشههای پیچیده ۱۰، ۱۴ و ۱۶ ضرب متوقف گردیدند. امروزه قطعات در حالت ۶ یا حداکثر ۷ ضرب نواخته میشوند که مایه تاسف است. بسیاری از ملودیها و مدهای این موسیقی در مقامها ترکی و موسیقی عربی میشوند.